2015. április 4., szombat

Gönczi Annamária készített velem interjút

Vargáné Orbán Anikó, 37 éves, mézeskalács készítő és oktató egyéni vállalkozó, férje: Varga Balázs, 45 éves, rendszerfejlesztő informatikus vállalkozó, gyermekeik: Ákos (15) Áron (12), Enikő (8)

Harmadik gyermekével volt várandós, amikor körbejárta a környékbeli kézműveseket. Alacsony beruházási költségű, környezetbarát, otthon végezhető elfoglaltságot keresett. Csalódottságára nem talált ilyet. A mézeskalács egy év múlva talált rá. Megtanulta, ma már tanítja is.


- Agrármérnökként végeztem, a férjem - tanársegédként - oktatóm volt az egyetemen. Gyakran hallottuk a professzoroktól: egy agrármérnök bárhol megállja a helyét. Ékes példái vagyunk ennek, hiszen mindketten hobbinkból lett foglalkozást űzünk. A hozzáállásunkhoz, a tájékozottságunkhoz, és hogy vállalkozóként megálljuk a helyünket -, sokban hozzájárult mindaz, amit az egyetem falai között kaptunk.


- Hogy "talált rád" a mézeskalács készítés?
- Született kézművesnek tartom magamat. Idén lesz nyolc éve - GYES-en voltam a kislányommal -, hogy elkezdtem. A gyermekkori vásárok kacska, cifra, tükrös szívei nem álltak közel hozzám. Bár az adventi mézeskalács készítéseket nagyon szerettem mindig is, mégsem gondoltam volna, hogy valaha ez lesz az “igazi”. Korábban nem láttam meg benne a korlátlan fantáziát. Kisfiaim óvónéniinek mézeskalácsai, és az akkor még igen egyszerű, magam készítette mézeskalácsoknak az óvodai alapítványi vásárokon tapasztalt sikerei láttán merült fel az ötlet: érdemes lenne megpróbálni. Jobban utánanéztem: teljesen elvarázsolt a felfedezés öröme, a számtalan díszítőtechnikát, a kimeríthetetlen formagazdagságot, az egyéni kreatív lehetőségeket látva. Akkortájt szűnt meg sajnos az OKJ-s mézeskalács készítő képzés, és népművész körökben sem találtam mentort. Így autodidakta módon szereztem minden tudásomat. Egy éven át mérnöki hozzáállással és alapossággal vettem sorra a fellelhető recepteket, teszteltem, kísérleteztem, gyakoroltam, mintákat gyűjtöttem, terveztem, és alakítottam ki a saját stílusomat. A második évben - ahogy általában lenni szokott - a családot és a barátokat ajándékoztam meg, és már akadtak igazi megrendeléseim. A harmadik évtől - amikor Enikő óvodás lett - indult be a vállalkozás. Megjelent a honlapom, melyet férjemmel együtt hívtunk életre. Azóta is sokat segít, nagyon sokat köszönhetek neki, nélküle nem tartanék itt, ahol most. Rövid időn belül akkora lett az érdeklődés, hogy folyamatosan túlvállaltam magamat. Az évek alatt egymagam megdíszítettem már több mint 40 ezer mézeskalácsot.



Ez az interjú megjelent a Blikk Nők - Karrier rovatában, 2015. április 29-én.



- Miért kezdted tanítani?
- Biztos voltam benne, hogy sem én, sem a családom nem bírja sokáig a feszített iramot. Ha nekem ennyi megrendelésem van, abból jutna másnak is. A folyamatosan készülő családi ház 10 éves építkezési gyakorlata után így vágtunk bele  férjemmel a műhelyem megépítésébe. Virágokkal övezett kertünkben építettük fel a kis műhelyt, ahol  megtarthatom 4-6 fős tanfolyamaimat, és folyik továbbra is az alkotó munka. Két éve tanítok. Tanítványaim száma már meghaladta a 200 főt. Akadnak sokan visszajárók a haladó tanfolyamaimra is. Vannak közöttük háziasszonyok, hobbi kézművesek, hobbi mézeskalácsosok, 10 éve vásározó mézeskalácsos vállalkozók, de voltak már cukrászok, OKJ-s mézeskalács készítők, sőt OKJ-s mézeskalács készítő oktató is. Voltak közalkalmazottak, könyvelők akik szívesen váltanának pályát. Gyakran érkeznek óvónők és tanítónők, akik a munkájukban szeretnék kamatoztatni a tudást. Nyugdíj előtt állók, akik szeretnének aktívak maradni. Sok a hozzám hasonló helyzetben lévő is, aki a család megélhetéséhez járulna hozzá, miközben a családra is elég figyelem juthatna.
Újabban egyre több a külföldi privát tanítványom is, a világ minden tájáról. Leggyakrabban a szakmai előrelépés és fejlődés mellett ők továbbadni, azaz oktatni is szeretnék a műhelyemben tanultakat.


- Mi tart vidéken? Nem csábítanak a fővárosba? Itt mégis egyszerűbb vállalkozni, oktatni...
- Nagy családot szerettünk volna, ezért választottuk a vidéki életet. Az ország egyik legszebb táján élünk, a Keszthelyi-hegység nyugati lankáin elterülő Cserszegtomajon. Itt sok a hozzánk hasonló gondolkodású, több gyermeket vállaló fiatal család. Modern iskolánk, óvodánk van, családias a hangulat és kiváló az oktatás minősége. Ideális hely a gyermeknevelésre.
Bár több budapesti stúdió hívott, és néhány európai fővárosból is invitáltak már tanfolyamok megtartására - a gyerekek miatt - még nem vállaltam el. Mellettük a helyem. Sokan megtisztelnek azzal, hogy eljönnek hozzám tanulni. Őszintén szólva elborzaszt, amennyit a fővárosiak utazni kényszerülnek. Nekem a hatékonyság a vesszőparipám. Miközben ti autóztok a munkahelyetekre, én itthon iszonyú sok dolgot meg tudok csinálni. Mellesleg kicsi országban élünk. Az autópályán lejönni hozzám időben nem több, mint átutazni Budapesten.


- Gyerekeid is besegítenek a vállalkozásba?
- Ákos inkább csak a végeredményt élvezi, de a mézes fogyasztásán kívül az alkotásszámba menő munkáim méltatásában is jeleskedik. Áron és Enikő érdeklődőbb. Szívesen vesznek részt az alkotásban, legyen szó bármiről. Kreatívak és ügyesek. Gyakran készítenek mézeskalácsot is. Ilyenkor igyekszem háttérbe vonulni, és hagyni szárnyalni a fantáziájukat. Gyakran ér meglepetés: rengeteg eredeti, és kedves kis mézeskalácsukat őrzöm emlékként. A Enikő  folyton barkácsol, akárcsak én kicsi koromban. Szívesen megmutatja a néniknek - a tanfolyam végén -, miként díszíti ő a mézeskalácsot. Elbeszélget velük. Minden adottsága megvan ahhoz, hogy később mellém álljon, ha szeretne.


- Vásári portékából miért lett ennyire közkedvelt a mézeskalács?
- Számos lehetőséget kínál az alkotónak a kibontakozásra -, ezzel nem csak kielégítve a meglévő igényeket, hanem újakat is támasztva. A mézeskalács, vagy díszítménye lehet anyagában formázott, plasztikus, szinte szoborszerű megjelenésű, lehet színes, mint egy festmény, és természetesen autentikusan magyar lelkű, ha klasszikus rajzolatú írókával díszített. Díszítésében számos új technika jelent és jelenik meg, folyamatosan kölcsönözve a díszítő cukrászatból, főleg angolszász és francia hagyományok alapján, ahol nagy múltra tekint vissza. Szívesen ültetünk át technikákat különböző művészeti területekről is. Divatok jönnek mennek. Igyekszem a divat hullámok alól kibújni, de ha ki nem maradhatok, inkább a gerjesztője lenni. Az első években, ha megláttam a munkáim másolatait, vagy a magam kikísérletezett technikákat más alkotók repertoárjában, kifejezetten rosszul esett. Lassan hozzászoktam ehhez. Az újdonságok megalkotása, kidolgozása, tökélyre fejlesztése az, ami igazán motivál. Tudásomra ma már nem vagyok féltékeny, azt lelkesen adom tovább. A tanfolyamaimat látogató számos tanítványomra vagyok büszke, amiért képviselik a számomra legfontosabb értéket, az önmagával harmonikus egyéniséget és egyediséget.




Magyar mézeskalács - angolul


Ma már nincsenek távolságok, a világon bárki elérhető, elég néhány kattintás, megszólíthatunk bárkit, és ugyan így minket is megszólíthatnak. Évek óta így talál meg média. Viszonteladók révén így jutottak el termékeim számos európai országba és több ízben a tengeren túlra is. Dolgoztunk nagy cégeknek, nagy tételben. Nemrégiben így szövődött munka kapcsolatom Radó Krisztinával, akit az idén a Milánóban rendezett Nemzetközi Torta Designer Világbajnokságra kísérek el, Magyarországot képviselve a zsűri tagjaként. Tavalyi évben egymásra találtunk egy az USA-ban élő magyar mézeskalács készítő és oktatóval Dugántsi Tündével. Írtunk közösen egy könyvet a magyar mézeskalács titkairól angol nyelven, hogy eleget tehessünk a külföldi követőink igényeinek Gingerbread Academy címen amit az Amazon ad ki világszerte. De tartottam már otthonomban angol nyelven kurzust angliai, görög, amerikai, szlovák, orosz, kirgiz résztvevőknek, mert megtalálnak az érdeklődők és a kihívások. Nagy örömömre volt olyan tanfolyamom is, ahol csak határon túli magyarok találkozhattak egymással a véletlennek köszönhetően a Kárpátaljáról, Erdélyből, a Vajdaságból és a Felvidékről.


- Milyen alkalmakra készülhet a mézeskalács?
- A mézeskalácsos egész évben dolgozik: készülhet a családi ünnepeken kívül  Valentin- és anyák napjára, a húsvétra, a ballagásra, esküvőre és adventre. Személyes ajándékként most is divatos a mézeskalács szív, bár ritkán emlékeztet a meséink, és gyermekkorunk vásári, piros-cifra tükrösére. Meglepetést is rejthet a mézeskalács doboz. Csokrot is köthetünk pálcás mézeskalács virágokból. Egy nagyobb álló plakett, méltó és elegáns ajándék. Gyakorta készítünk céges reklámajándékot, és még több vendégajándékot illetve köszönőajándékot családi, baráti összejövetelekre, főleg az esküvőkre. Végső soron bármilyen tárgy utánzata elkészíthető mézeskalácsból. Húsvétra és karácsonyra ajtó és ablak függőket, tojás illetve adventi koszorúkat, az ünnepkör hangulatához illő asztaldíszeket készíthetünk...


Egyediségre törekszünk

A webes felületeimen beérkező megrendeléseimet kiközvetítem a legkiválóbb tanítványaimnak. A legügyesebbek helyet kaptak az ÉkesÉdes oldalamon, ahol együtt kínáljuk a mézeskalácsainkat. Törekszünk az egyediségre, a magas színvonalú, magas minőségű, művészi mézeskalács ajándéktárgyak készítésére. Minél több munka van egy alkotásban annál értékesebb mind anyagi, mind eszmei értelemben véve. Gyakran mondják: olyanok a munkáim, mint egy kerámia. Inkább megőrzik őket emlék- és dísztárgyként, nem fogyasztásra valók. Mindemellett megrendelői elvárás, hogy a mézeskalácsok finomak, ízletesek és puhák is legyenek, így minden igénynek megfelelnek a munkáink. Tanítványaimmal a minőség garantálása az egységes receptúrák használatára és az egységes díszítési eljárások alkalmazására épül. Úgy a megrendelői kapacsolattartás gyorsasága, pontossága, átláthatósága is adott.
( A mézeskalács általában a megrendelő egyedi elképzelése alapján készül, nem lesz soha az a tipikus webáruházi termék. Ezért, nem kis feladat az elérhető számtalan webáruházak kényelmével és gyorsaságával lépést tartani.)
Mindig is vallottam egységben az erő. Sokan vagyunk, ezért rugalmasak is, minden igényt ki tudunk szolgálni bármiről és bármilyen volumenről is legyen szó.

- Mit gondolsz, miért lettél sikeres?
- Azt mondták régen: “A jó bornak nem kell cégér!” Ez a mondás elavult mind a borra, mind minden más egyébre nézve. A kiváló és garantált minőség, a változatosság, megújulni képesség, stílusazonosság mellett kell még más is. Bizony kell cégér, ami ízléses, noha nem tolakodó, de feltűnő és jól kifejezi a mibenlétünket, céljainkat és minőségünket. Egy kifejezetten speciális, és nem olcsó terméknek ma feltétlenül kell a megfelelő megjelenési felület, és a marketing. Noha én erre nem is anyagiakat sokkal inkább a tudásomat fektettem, ma már biztosan megtalál az aki a témámban keres. Az webes megjelenéseim - ami több blogot, weboldalakat, és közösségi oldalakat is takar - közelebb visznek a közönséghez. Külön szerencsém is, hogy a tevékenységem produktuma látványos és magáért beszél. Nincsen szükségem a mostanában egyre terjedő agresszív reklámkampányokra. Elég, ha a magam és a férjem készítette és magunk kidolgozta fotóimat kirakatba teszem, a tudatosan kereső megrendelő, tanulni vágyó meg fogja találni. Ugyan ez rendszeresen  tanulást, ráfordított időt, energiát, és koncentrációt igényel, de megéri. Ez is egyfajta kihívás, már szinte alkotás, ezt is élvezem. A munkám sokrétűségéhez ez is hozzá tartozik. Sokan teszik fel a kérdést mi a sikeremnek a titka. Tapasztalatom szerint a sikernek nem titka van, hanem ára. A sikerért áldozatokat kell hozni.Nem lehetünk mindenben egyszerre jók, mindig, csak valami más rovására cselekedhetünk. Nem egyszerű, ha az ember a maximumot akarja elvárni magától mindenben. Sajnos ilyen vagyok, ez kell a sikerhez is: a legjobb megoldásokat nyughatatlanul keresni, a teljesült cél előtt már másik után vágyódni.

- Mi mindent csinálsz még?
- Két évvel ezelőtt döntöttem el pályát módosítok, és inkább a tudásom tovább adását választom. Ezzel egy időben szereztem tudomást a cukormáz, vagyis a Royal Icing külföldi, főleg angolszász hagyományairól és technikáiról. Fantasztikus felfedezés volt, hogy az amiben kiemelkedően nagy gyakorlatom van milyen sok más célra is felhasználható. Az alkotói énemnek egy hatalmas lehetőség, hogy a tudásomat új területeken kamatoztassam és új kihívásokat találjak. Így fogtam hozzá a tortadíszítéshez is. Itthon egyedülállóan először az én tanfolyamaim keretein belül érhető el a tortadíszítés royal icinggal. Ez egy nagyon látványos, sokszínű, sokrétű, attraktív és művészi kibontakozásra teret adó lehetőség. A gyakorlat megszerzése után bárki készíthet ezekkel a technikákkal különleges tortákat.

- Hogyan tovább?
- Webáruházat is indítunk az idén és készülünk ezen túl még meglepetésekkel. Közelgő változások közül a legnagyobb, a műhelyem feladása, és egy több résztvevő befogadására alkalmas, modern, minden kényelmi és technikai elvárásoknak megfelelő stúdió létrehozása, melynek munkálatai meg is kezdődtek.
Bár területemen az oktatásban is úttörőnek számítok, nem csak a mézeskalácsozást kezdtem ”időben”.  Arra törekszem hosszútávon fenntartható legyen a tanfolyamok szervezése. Sőt szeretnék az épülő stúdiómban elérhetővé tenni más témákat is vendégoktatókkal, mint például a grillázs készítést. Idővel, ha a gyerekek nagyobbak lesznek, el tudom képzelni, hogy utazzak is eleget téve a felkéréseknek, így akár külföldre is elvigyem a tudásomat. Egyre nagyobb az érdeklődés az online oktatásra is. Ezen felül számos ígéretes tervem és ötletünk van még, amit meglátjuk időből és energiából hogyan és mikor lehet majd kigazdálkodni.

- Ilyen népszerű üzleti vállalkozás
vezetése mellett hogy éltek a hétköznapokban?
- A kérdés nem egyszerű és mindig aktuális. Mint a vállalkozók többségének, nekem is nehéz elválasztani a munkát a pihenéstől, a családtól, és az egyéb teendőktől. A kreatív munka alapvető tulajdonsága, hogy nehéz kikapcsolni belőle. Persze mindezt élvezem is. Nagyon hatékony, ha egy időben, csak egy dologra kell koncentrálni. Mivel folyamatosan rengeteg ötletem van, folyton rangsorolni kell, meg kell rostálni azokat. Ez időnként frusztrál is, mert bár az embernek megvan az az illúziója, hogy szabadsága van, mert nem kötött munkarendben dolgozik, mégis az a tapasztalata, hogy rengeteg dologra nem marad ideje amire szeretné, vagy kellene, hogy időt szakítson. Sok egymás rovására érvényesülő cél között kell egyensúlyozni. Aki erre képes az igazi életművész. Igyekszem, de nekem ezt még tanulnom kell. Aki ebben is a segítségem, ahogyan társak vagyunk mindenben, az a férjem.





A mézeskalácsok készítője:


Vargáné Orbán Anikó



Itt is megtalálsz, kattints a gombra:

          


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...